Logo Loading
Lista zdrowych nawyków

Lista zdrowych nawyków

Zmiana nawyków rozpoczyna się od zmiany sposobu myślenia. Doceniam i szanuję swoje życie – jeśli uwierzysz w tę myśl, wybory związane z higieną, dietą. pielęgnacją, stają się oczywiste. A później? Później już tylko nawyki, które zapewnią Tobie dobrostan. Dzisiaj zachęcam Ciebie do wprowadzenia nawyków, które sama wdrażałam na przestrzeni ostatnich lat i które sprawiają, że mam kontrolę nad swoim zdrowiem i samopoczuciem.

Lista zdrowych nawyków

1. Nawyki codzienne:

  • Rozpocznij dzień od medytacji. Wystarczy pięć minut rano, podczas, których skupisz się wyłącznie na oddechu. To niezwykłe, jak wiele dobrego można osiągnąć dzięki medytacji, od jasności umysłu, po redukcję napięcia, a nawet równowagę hormonalną. Spróbuj!
  • Odżywiaj się z myślą o fizjologii swojego ciała:
    • Śniadanie powinno być oparte o białko i tłuszcze. To one są niezbędne do produkcji białek, hormonów i prawidłowej pracy wątroby oraz neuronów, których właśnie na początku dnia Twój organizm potrzebuje najbardziej.
    • Woda na każdym kroku. Regularne nawadnianie organizmu to czynność, z której nie możesz zrezygnować. W środowisku wodnym uaktywniają się enzymy, które są niezbędne w procesach fizjologicznych, a błony komórkowe zyskują swoją elastyczność, co gwarantuje przenikanie składników odżywczych do wnętrza komórki.
    • Zadbaj o mikroodżywianie. Stosuj urozmaiconą dietę, w której przeważają warzywa. Korzystaj z przypraw (kurkuma, oregano, rozmaryn, czarnuszka) i ziół (czystek, skrzyp, mięta). Więcej o mikroodżywianiu przeczytasz tutaj i tutaj.
    • Suplementacja. W żywności, do której mamy dostęp brakuje wielu składników odżywczych, od kwasów omega, przez pierwiastki śladowe, po witaminy. Dobrana przez specjalistę suplementacja zapewni optymalne funkcjonowanie Twoich narządów wewnętrznych i skóry. O suplementach diety pisałam tutaj.
  • Stosuj jednozadaniowość. Całkowita eliminacja stresu, którego doświadczamy we współczesnym świecie nie jest możliwa do osiągnięcia. Dlatego jeśli tylko jesteś w stanie, zmniejszaj ilość bodźców, które oddziaływują na Twój organizm. Niech Twoje myśli krążą wokół czynności, której aktualnie poświęcasz uwagę. Zrezygnuj z robienia czterech rzeczy na raz (pisania wniosku w pracy, przeglądania sklepów internetowych, odpowiadania na wiadomości na Messangerze, podjadania).
  • Zrób 10 000 kroków. To optymalna ilość, która zapewnia utrzymanie procesów biologicznych na odpowiednim poziomie. Ruszając się, przyspieszasz krążenie krwi i pobudzasz metabolizm komórkowy, co wpływa m.in. na przyswojenie glukozy z pożywienia, a to chroni przed insulinoopornością.
  • Zrezygnuj z niebieskiego światła. Odłoż telefon, laptop, pilot od telewizora przyjamniej godzinę przed zaśnięciem. Uwalniana w nocy melatonina to jednej z najsilniejszych antyoksydantów. Dzięki rezygnacji z niebieskiego światła, pozwalasz jej na maksymalne wykorzystanie swojego potencjału!
  • Śpij 7-8h, zasypiaj między 22:00-23:00. Trzymaj się rytmu biologicznego. Sen to najlepsza inwestycja czasu w Twoje zdrowie.

2. Nawyki tygodniowe:

  • Planuj:
    • Jadłospis. Odpowiednia organizacja i wcześniejsze plany ułatwią Tobie zbilansowaną i zdrową dietę. Dzięki planowaniu przestaniesz ulegać kompulsywnemu objadaniu się, lub niedojadaniu.
    • Ustal dni, w których przeznaczysz swój czas na dodatkową aktywność fizyczną. U mnie jest to siłownia i treningi wytrzymałościowe kardio.
  • Wybierz się na długi spacer, nad morze lub do lasu. Zamiast szukać inspiracji w Internecie, zadbaj o kontakt z naturą, która będzie o wiele bardziej sprzyjała Twojej twórczości.
  • Nie zaniedbuj swoich pasji. Każdy z nas je posiada, pasje – od jazdy na rowerze, przez domowe wypieki, kaligrafie, aranżację wnętrz, po fotografię. Pielęgnuj swoją duszę.
  • Autorefleksja. Dla mnie to obowiązkowy punkt, o którym staram się pamiętać, przynajmniej raz w tygodniu. Siadam wówczas do swoich notesów, pamiętnika i zapisuję, to, co zdążyło się wydarzyć w ostatnich dniach. Swoje przemyślenia. Wierzę, że nic tak nie buduje samoświadomości, jak regularny kontakt ze swoim ja.

3.Nawyki miesięczne:

  • Zaplanuj czas na wizytę u specjalisty, który zadba o Twoje ciało: kosmetologa, fizjoterapeuty, masażysty, fryzjera, psychoterapeuty.

4. Nawyki roczne:

  • Badaj się. Raz do roku, jeśli nie obserwujesz u siebie niepokojących sygnałów. Coroczny przegląd organizmu powinien na stałe zostać wpisany w Twoje nawyki. Dzięki niemu pozostaniesz na bieżąco ze stanem swojego zdrowia, a w przypadku niedoborów lub chorób, będziesz w stanie odpowiednio szybko reagować.

Do Ciebie należy wybór – na co się decydujesz, na hedonistyczną przyjemność czy trwały dobrostan?

2 komentarze

  1. Aleksandra
    Cze 4, 2019

    Dziękuję za ten artykuł, bardzo wartościowy! ❣️

    • Agata Zejfer
      Cze 4, 2019

      Cieszę się! Które z nawyków zamierzasz wprowadzić? 🙂

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie ujawniony.

error: Treść jest chroniona prawem autorskim!